Alt starter med et møde. Det er dér historierne begynder. For at slippe historierne løs, skal vi investere noget af os selv. Det handler om at skabe det trygge rum og give plads til de vigtige historier.
Sammen lytter, ser og sanser vi. Det er en iscenesat rejse gennem forskellige sindsstemninger og indtryk, som åbner op for refleksion og for en fællesskabsfølelse.
En performance kan eksempelvis bruges i undervisningen til at inspirere til ro, eftertanke og sansning.
Waterlines
Seks Aarhus-kunstnere inviterer til en performativ vandring, som følger vandlinjen og tidslinjen fra mundingen af Aarhus Å til et forhistorisk samlingssted i Marselisborg Skov. Hver kunstner fortolker en strækning på turen og fører publikum videre til den næste, fra Sydhavnens bankende industri og hemmelige passager til sandstrand og græsklædte gravhøje.
Undervejs møder publikum performance, lyd og fortælling i samspil med stedet, og man involveres i ritualer og handlinger, hvor alle kroppens sanser aktiveres.
Stemningen veksler mellem det legende, det økokritiske og det mytiske i konstant dialog med et landskab, der er spændt ud mellem menneskets kulturelle trang til at forme og udvikle og menneskets individuelle behov for at være i ét med naturen og omgivelserne.
Seks Aarhus-kunstnere inviterer til en performativ vandring, som følger vandlinjen og tidslinjen fra mundingen af Aarhus Å til et forhistorisk samlingssted i Marselisborg Skov. Hver kunstner fortolker en strækning på turen og fører publikum videre til den næste, fra Sydhavnens bankende industri og hemmelige passager til sandstrand og græsklædte gravhøje.
Undervejs møder publikum performance, lyd og fortælling i samspil med stedet, og man involveres i ritualer og handlinger, hvor alle kroppens sanser aktiveres.
Stemningen veksler mellem det legende, det økokritiske og det mytiske i konstant dialog med et landskab, der er spændt ud mellem menneskets kulturelle trang til at forme og udvikle og menneskets individuelle behov for at være i ét med naturen og omgivelserne.
Retten til at blive glemt
Kan vi løse tidens kriser ved, at mennesket lader sig glemme og overlader scenen til andre arter? Eller er vores tilstedeværelse og historie netop nødvendig for at sikre en bæredygtig fremtid? Er vækstens tid forbi, eller skal vi mennesker lære af naturens egen vilje til vækst og være en aktiv del af forandringen?
”Retten til at blive glemt” er en stedsspecifik vandreforestilling om at forholde sig til fremtiden gennem fortiden. “Retten til at blive glemt” er desuden navnet på artikel 17 i GDPR-lovgivningen, og denne forestilling spørger: hvad hvis vi virkelig havde mulighed for at lade os glemme?
I fortællingen har man lige opdaget den magiske skov ‘Glemslens Skov’ (Hørret Skov).
Publikum tager derud for at lade sig glemme og derved optage mindre plads i verden. Det er blevet tid til selvopofrelse, tid til at give plads til naturen.
Kunsten at Tjene
Mange kunstnere har bijob i servicefag, såsom restaurationsbranchen, for at få økonomien til at hænge sammen. Men hvor går grænsen mellem tjener og performer?
Kunsten at Tjene er et performanceprogram, som er skabt som et interdisciplinært samarbejde mellem kunstnerne Lotte Bækgaard, Tam Vibberstoft og PernillePoet, der alle tre har forskellige kunstneriske baggrunde funderet i billedkunst, scenekunst, musik og poesi. Derudover arbejder vi alle som tjenere og rengøringsassistenter ved siden af vores kunstnerpraksis.
Titlen Kunsten at Tjene er omdrejningspunktet for projektet: Hver kunstner fortolker sit personlige forhold til det at være kunstner og samtidigt arbejde i et servicefag, her konkretiseret i rollen som tjener.
Room for the Uninvited
Tomme pladser og begrænset kapacitet har været et tilbagevendende fænomen under covid-19.
‘ROOM FOR THE UNINVITED’ undersøger den fraværendes rolle – dém, der ikke er til stede – ved at gøre plads til deres fortællinger.
Færøfejring – en ceremoni for rigsfællesskabet
‘Færøfejring’ er en tværæstetisk performance, der fejrer den dansk-færøske forbindelse og ansporer publikum til at reflektere over ophav og national identitet.
“Tam Vibberstoft betog alle med sin smukke og poetiske performance Færøfejring, da hun optrådte i Nordatlantisk Hus i august.
Tam tog os med på en rejse – ikke kun til Færøerne – men ind i Færøerne, så vi fornemmede den færøske natur, kultur og folkesjæl.”
– Annette Lyberth, Kulturansvarlig i Nordatlantisk Hus
“‘Færøfejring’ er en rejse ind i Færøerne og er en god belysning af landet for udefrakommende. “Klogt er gæstens øje” siger et færøsk ordsprog og det passer perfekt på ‘Færøfejring’ “
– Runavik Skole, Færøerne.
“Eleverne forblev nysgerrige hele vejen igennem. Det var helt anderledes end det, de normalt oplever. ‘Færøfejring’ er en bred introduktion til Færøerne og formen afspejler religionens betydning på Færøerne.”
– Tvøroyri Skole, Færøerne
The artist cleaner, KunstneRen
Most artists need a side job to support themselves and often these jobs are either within teaching or service. I myself have a cleaning company and that has made me very interested in the border between manual work and performance. Where does the cleaning lady end and the performer begin?
Preparations for the Best Show
On-going performance installation.
We are in the greenroom, commonly known as the backstage. We’re waiting for showtime. Welcome to the Preparations For The Best Show.
The Preparations are on-going and Guests can stay for any amount of time.
In the morning I enter the space, press play on the computer and from here the timeline unfolds. Throughout the day I’m following the orders from the computer and conducting the Preparations until the closing time, where the show can begin.
The Preparations include materials such as sound and music, lyrics and text, films, actions and participation. The Preparations are tightly scripted and timed, and at the same time it leaves great room for chance, failure and coincidences.
Together with the Guests I hope to shape a pleasant sensuous present, which prepares us for entering either the real world or the art world (or The Best Show if you like).
Pleasant Present – a live cinematic music performance
“The multiple identities of the heroine were represented by the numerous characters of Tami presented in the video accompaniment as well as her costume change”
– MPA-Berlin about the performance ‘Pleasant Present’
“Those who say that a diva needs a big podium are mistaken. The 15 square meters of a student room are more than enough to make an impression!”
– Stukafest about the performance ‘Pleasant Present’
“Balancing four forms can be difficult to say the least, each form having its own associated techniques and limitations that come along with them. I felt that in this performance, apperaat successfully brought these elements together through an extreme cohesion and lack of disparity.” “I did have a pleasant experience, visually, auditorily, and gustatorily.”
– Month of Performing Art – Berlin about the performance ‘Pleasant Present’